Nieuwsbrief

Meet Nancy Lefevre, Head of Design

Nancy Lefevre werkt al dertig jaar bij Marie Méro, eerst in de verkoop, daarna in de ontwerpafdeling. Als Head of Design zet ze samen met haar team elk seizoen met evenveel plezier en enthousiasme een nieuw creatief verhaal neer.

Nancy ontvangt me in het kloppend hart van het bedrijf: de ontwerpafdeling waar elk seizoen een nieuwe collectie geboren wordt. “Het hangt hier altijd vol, een clean desk policy is in de stylingafdeling niet aan de orde”, lacht ze verontschuldigend. Aan de wanden hangen moodboards als een work in progress, van abstracte begrippen, zorgvuldig gekozen bij trendbureaus, tot een meer concrete invulling. Aan de andere kant hangen al de schetsen en de bijhorende stoffenstaaltjes. Op tafels liggen tal van knoopjes. In de ruimte achter de creatieve studio is het een drukte van jewelste: prototypes worden er gestikt en uitgetest. Lang niet alle proto’s halen de eindmeet. Ontwerpen is een intensief proces, van creëren en keuzes maken, zoveel is duidelijk.

Van de klas naar Dallas

“Ik ben in 1990 gestart in het bedrijf, op mijn 23ste. Daarvoor had ik een opleiding als leerkracht gevolgd, maar ik heb maar één jaar les gegeven. Mode was al altijd mijn passie, enigszins onder invloed van mijn moeder, een heel modebewuste vrouw die de nieuwste trends op de voet volgde. Via een gemeenschappelijke vriend wist ik dat er een vacature was bij Marie Méro, toen nog Rosie’s. Ik werd aangenomen en kon in Brussel beginnen werken, in onze showroom op Fashion Gardens. Na de geboorte van mijn zoon, wou ik dichterbij huis werken. Ik woon immers in Oostende.


Een job in Aalter was dus ideaal. Paula zocht op dat moment een assistente, voor mij was deze creatieve job een geschenk uit de hemel. Mijn ervaring in de verkoop was een troef. Als je een collectie creëert, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Ik ben vrij snel in de job gerold: Ik ging mee naar de beurzen, hielp stoffen kiezen, verdiepte mij in de structuur van de collectie.

Paula heeft mij alle facetten van de job bijgebracht, we vormden een goed team. Nu werk ik samen met Steven, we delen dezelfde passie. Ik heb fantastische jaren beleefd met Paula, maar het is ook super om met de nieuwe generatie te werken. Je voelt die frisse energie en ook die drang naar vernieuwing die in lijn ligt met de huidige tijdsgeest. Die nieuwe impulsen houden mij scherp en jong.

Ook na de werkuren ben ik constant met mijn job bezig. Wanneer ik op reis ga, of in de stad wandel, kijk ik naar de winkels en de mensen. Alles inspireert me, van Instagram over tijdschriften tot reizen. Ik laat mij evenwel nooit overdonderen door die constante toevloed aan informatie. Chaos is niet aan mij besteed. Deze job vergt trouwens veel structuur. Ik hou van die combinatie van creativiteit en structuur. Je moet strakke deadlines halen. Je prototypes moeten op tijd klaar zijn voor de productie, je mag geen enkel stuk uit het oog verliezen. Het is een grote puzzel waarbij aan het einde van de rit elk stukje in elkaar moet passen.
Elk seizoen voelt aan als een examen afleggen, zelfs na al die jaren. Je moet jezelf telkens opnieuw uitvinden, de klanten triggeren. De voorstelling van een collectie brengt altijd wat stress mee! Uiteraard moeten we niet alleen de knoop doorhakken: Steven en ik zijn omringd door een zeer goed team. We nemen de beslissingen samen. Als er geen unanimiteit is rond een bepaald thema of stuk, laten we het los en beginnen we opnieuw. We werken vanuit ons buikgevoel, nu meer dan vroeger.”

Ook Prinses Astrid laat zich ieder seizoen adviseren door Nancy bij de selectie van haar outfits.


Van kleur tot collectie

“Wij vertrekken vanuit een kleurenpalet waarrond thema’s gebouwd worden. We informeren ons via verschillende trendbureaus en gespecialiseerde platforms wat de nieuwe trendkleuren zijn. Op deze basis maken we een moodboard en beginnen we een selectie te maken. We nemen echter niet slaafs de trendkleuren over, we maken keuzes in functie van ons DNA. Na de kleurenkeuze beginnen we stoffen te selecteren en ontwerpen we de modellen. Beide gaan samen: niet elke stof valt op dezelfde manier, voor elke stof moet je het geschikte model zoeken. Ook het breigoed dat altijd aanwezig is in de collectie, moet in het totaalplaatje passen. Eveneens belangrijk zijn de "accessoires". Alles moet in harmonie zijn.
We kopen bijna nooit kant-en-klare prints, we zetten de kleur en soms ook het motief naar onze hand. Alle stoffen worden aan strenge kwaliteitseisen onderworpen. Pas als ze alle testen goed hebben doorstaan, kunnen ze besteld en geproduceerd worden.

We hebben een “toolbord” dat een totaaloverzicht biedt. De collectie moet evenwichtig opgebouwd zijn: je moet jeans en breiwerk hebben, rokken en broeken, jurken en tops, blazers en jassen. De collectie moet compleet zijn en de stukken moeten onderling combineerbaar zijn. We houden er bij de creatie ook rekening mee dat een kledingstuk zowel in maat 36 als in maat 48 de vrouw mooi moet maken. Een vrouw met maat 44 wil zich ook sexy voelen in een jurk met een diepe ruguitsnijding of een mooi decolleté. De laatste seizoenen schakelen we een versnelling hoger op het vlak van vernieuwing. We merken dat creatieve stukken het snelst de deur uitgaan. Dat motiveert ons om in dezelfde richting verder te gaan. We krijgen veel feedback van onze Fashion Advisors, we bundelen die en kijken of deze informatie nuttig kan zijn voor onze volgende collecties.

Winter 21-22: warme tonen en zachte stoffen

Op het moment van deze reportage hangt de wintercollectie 2021-2022 al in de showroom. Opvallend zijn de warme tinten, van winterpastels tot aardekleuren. Zachte materialen overheersen, van fluweel tot alpaca. De winter is het favoriete seizoen van Nancy. “Ik hou van zachte, warme materialen zoals mohair en alpaca. Trendkleur voor deze winter is bruin, we hebben die trendkleur naar onze hand gezet door te kiezen voor bruin met een warme, rode gloed. We hebben ook met frisse kleuren gewerkt, er zitten veel warme winterpastels bij, zoals ijsblauw met een warme ondertoon. Er zijn ook mosgroen, helrood en een beetje fluo. De motieven zijn divers, van bloemen, een hanenpoot- en visgraatmotief, een tapisserieprint tot dierenprints, een klassieker die het altijd goed doet en die veel mensen flatteert. Natuurlijke stoffen vormen het leeuwendeel van de collectie, maar er zijn ook plissérokken in ecoleder. Waar we kunnen, kiezen we voor de ecoversie van de stof. Onder invloed van de lockdown hebben we vlotte broekpakken uitgebracht, bestaande uit een pantalon en een bijhorende bloes. Zelfs de meest relaxte silhouetten blijven bij ons elegant. Sjaals en riemen maken de looks compleet.

Nancy is ook het gezicht van onze Facebook live sessies. Zij staat te popelen om jullie dit voorjaar opnieuw te verassen met onze prachtige collectie.
Markeer alvast volgende data met rode stip in je agenda: 17/02/22 – 10/03/22 – 30/03/22 telkens om 18u30. See you on Facebook!

Wens je op de hoogte te blijven van onze laatste nieuwtjes?

Geef hieronder je e-mailadres in