Nieuwsbrief

Marie Méro, voor fiere vrouwen! Meet Nadine Lesage ...

Dit najaar brengen we een verhaal van ondernemende vrouwen die #proudtowearmariemero zijn.Vrouwen die een indrukwekkend parcours hebben afgelegd. Zij zijn onze fiere Marie Méro ambassadrices dit najaar.Onze eerste #proudtowearmariemero vrouw is Nadine Lesage.

Samen met haar man runt Nadine de succesvolle slagerij en traiteurszaak Burggraeve in Oostende. Ze is niet alleen een powervrouw in de zaak, maar ook daarbuiten. Als mater familias van het bedrijf en hun nieuw samengesteld gezin, houdt ze het overzicht over alle belangrijke zaken.

Buiten de zaak is rust voor Nadine heel belangrijk. Ze kan volledig ontspannen van een wandeling op het strand, een relaxerende sessie yin-yoga of van haar eens volledig op te kleden! “De mensen herkennen mij vaak niet als ze me buiten de slagerij tegenkomen. Dan draag ik immers veel kleuren terwijl ons uniform heel sober is.”

Ook mode is een belangrijk aspect van het leven, zegt ze. Een zelfverklaarde ‘broekenmadam’, die houdt van het mixen van prints en veel belang hecht aan accessorizen. She walks to the beat of her own drum, en volgt niet blindelings de trends. Haar eigen stijl omschrijven wij als kleurrijk en stoer, met een uitgesproken vrouwelijke touch. Een ideale match voor Marie Méro dus ;-)


Nadine, je runt samen met jouw man een succesvolle slagerij en traiteurszaak in Oostende.
Kan je ons vertellen hoe het allemaal is begonnen?

De zaak is opgestart door mij schoonouders in het jaar 1970 en is door de jaren heen steeds verder uitgebouwd. Mijn man Stefaan heeft in het jaar 2000 de zaak overgenomen. En in 2011 ben ik erbij gekomen.

De zaak bestaat uit de slagerij en de boerderij gerund door ons nieuw samengesteld gezin. Ik heb geen kinderen, en Stefaan heeft er twee, Thomas en Isabelle. Ze werken beiden mee in de zaak. Thomas werkt in de slagerij samen met zijn vriendin Julie, en Isabelle werkt op de boerderij. We kweken dus ons vlees zelf.

Het is de korte keten van boerderij tot bij ons. We proberen dit ook zoveel mogelijk naar voor te brengen bij de klant en hen bij het ganse proces te betrekken. Isabelle maakt filmpjes van op de boerderij die we laten afspelen in de zaak of posten op Instagram. Het is wel fijn dat de klanten het ganse proces te zien krijgen en zo weten waar het vlees vandaan komt dat ze op hun bord krijgen. Al onze producten zijn huisgemaakt: de hespen, Bretoense worst, witte worst, pâté, … Wij bieden ook verse dagschotels aan en hebben hiervoor een eigen kok in dienst. We verkopen langs twee kanalen. Enerzijds in de winkel aan particulieren en anderzijds aan traiteur-en horecazaken.


Kan je me meer vertellen over jouw rol in het bedrijf? Jij bent zowat de mater familias.

Ik sta in hoofdzaak in de winkel en ben het vast gezicht voor de klant. Ik vergelijk ons 4 - Stefaan, ik en de twee kinderen - altijd met een auto. We zijn elk een wiel. Als er één wiel niet draait, gaan we niet meer vooruit. We hebben elkaar nodig en vullen elkaar aan. Iedereen doet waar hij of zij goed in is. Ook de schoondochter Julie helpt actief mee in de zaak. Zij is bijvoorbeeld heel goed in het schikken van de toonbank, en doet ook een deel van de facturatie. Dit zijn dan dingen waar ik minder goed in ben. Ik doe eerder de praktische kant. We kunnen nog dagelijks rekenen op de hulp van mijn schoonouders. Zij wonen niet veraf en springen bij waar ze kunnen. Dit is eens aan de kassa of bij het uitvoeren van bestellingen.

Als ik het zo hoor, dan haal je duidelijk veel voldoening uit je job… Wat vind je het leukste aspect? Waar haal je je energie uit op je werk?

Ja, ik doe het heel graag. Zeker het contact met de klanten. Dat babbeltje doen. Tijdens corona heb ik dat gemist. De klanten mochten maar met een beperkt aantal personen tegelijk binnen en moesten ook zo snel mogelijk weer buiten zijn. Je merkte wel dat velen zin hadden om een gesprek aan te knopen, maar dit mocht toen niet. Het sociale aspect, wat zo belangrijk is, was wat zoek op dat moment.

Hoe hebben jullie corona beleefd? Merkte je een verschil in het aankoopgedrag van de mensen?

Eten is en blijft een basisbehoefte dus wij bleven ons werk hebben, al was het op sommige momenten iets minder. Achter de hoek bij ons is er een school en ineens waren er geen leerlingen, geen leerkrachten en geen ouders meer die hun inkopen kwamen doen. De restaurants moesten sluiten en ook de tweedeverblijvers bleven weg.

Langs de andere kant hebben mensen herontdekt hoe het is om thuis te koken. Die trend is, ook na corona, blijven aanhouden. Mensen maken sneller thuis iets klaar. En dan mag het wel eens een goed stukje vlees zijn dat wat meer kost. Dat maakt ons gelukkig, & fier op ons product.

Kwaliteit is toch wel iets waar jullie voor gekend staan …

We zitten in de groepering van De Klasseslagers, dit is een groepering van een 45tal slagers in België. Om de 14 dagen wordt er een vergadering bijeengeroepen. Dan staan er verschillende punten op de agenda gaande van een bepaald recept tot, actueel nu, het issue van de elektriciteitskosten. Collegialiteit is heel belangrijk. Er is sympathie voor elkaar en voor de ambacht. Ieder zorgt voor zijn winkel maar als er een punt komt dat je elkaar kan helpen, springt iedereen voor elkaar in de bres.



Is er nog ruimte voor uitbreiding? Of is dit voor de volgende generatie?

In januari 2023 vernieuwen we de winkel. Het pand naast ons staat leeg en we gaan uitbreiden. Nu hebben we een gemeenschappelijke in- en uitgang. We merken dat dit soms wat krap is. We zullen ook meer plaats hebben om ons volledig assortiment te tonen. Nu is het assortiment veel uitgebreider. Als je een bedrijf hebt, moet je constant vernieuwen en nadenken. We spelen ook met het idee om met automaten te werken of met een webshop te starten. Maar dit is toekomstmuziek.

De investeringen die we nu doen zijn wel gericht op de nieuwe generatie. Onze opvolging is verzekerd.

Werken in een slagerij impliceert veel risico op vlekken. Niet de ideale plaats om je favoriete outfits te dragen.Hoe zorg je ervoor dat je je toch goed voelt tijdens het werken?

We hebben nog maar pas een nieuw uniform. Een schort in lederlook en een zwart hemdje met het logo van de zaak op. Iedereen draagt hetzelfde. Ik hou wel van die uniformiteit. Het straalt een zekere harmonie en rust uit. Zeker als je met acht in de winkel loopt. Anders heerst er al snel een kakafonie van verschillende kleuren. Qua onderstuk mogen de medewerkers kiezen wat ze dragen. Ze mogen iets dragen waar ze zich goed invoelen, dat is belangrijk. Verder zijn goede en comfortabele werkschoenen een must. Wij staan de ganse dag recht.

Als je in je vrije tijd kan dragen wat je wilt, wat is er dan belangrijk voor je?

Ik besteed veel aandacht aan kwaliteit en duurzaamheid. Ik investeer graag in kledingstukken die ik een aantal jaren kan dragen. Ik kan moeilijk afscheid nemen van kledingstukken. Verder vind ik het belangrijk dat de kleuren bij mij passen. Ik zal niet blindelings de trends volgen. Als een bepaalde kleur in de mode is, maar het staat mij niet, dan zal ik het ook niet nemen.

Anderzijds denk ik ook soms out of the box. Dan probeer ik iets waar ik op het eerste zicht niet achtersta maar achteraf ben ik dan toch aangenaam verrast van het resultaat.

Hoe ziet jouw ideale outfit eruit?

Je kan mij gerust een ‘broekenmadam’ noemen. Ik ben enorme fan van het broekpak. Tien jaar geleden was een broekpak nog vrij klassiek maar vandaag de dag zijn deze veel vrouwelijker. Laatst had ik voor een trouwfeest een nieuw broekpak gekocht. Ik keek er al naar uit het te dragen tot ik de officiële uitnodiging in de bus kreeg en zag dat de dresscode een lange jurk was. Ik moest lastminute dan nog een jurk zoeken (lacht).

Je keuze is nu vrij kleurrijk. Dit is in contrast met je dagdagelijkse outfit in de slagerij.

Ja, dit geeft me een goed gevoel. Als je dagelijks een uniform draagt, is het zo fijn je eens anders te kleden. Je echt eens op te kleden!

Het is soms grappig dat, als ik mensen op straat tegenkom in mijn vrije tijd, ze mij soms eerst niet herkennen. Mensen zien je altijd in dezelfde context, in dezelfde kleren.
Langs de andere kant begrijp ik ook dat mensen, die dag in dag uit opgekleed moeten zijn, het fijn vinden om zich eens casual te kleden en eens een dag in trainingspak rond te lopen.

Besteed je veel aandacht aan accessoires?

Ik ben wel voorstander van accessorizing.Dat ene extraatje geeft toch wel een speciale toets aan je outfit. Zo is er in Oostende een leuk winkeltje met o.a. broches van een Belgisch merk. Een klein detail kan al snel je outfit zo anders maken. Ook mijn bril is heel belangrijk, ik kies al sneller een atypisch model, die wat meer opvalt.

Hoe zou je Marie Méro omschrijven?

De collectie omvat veel dingen. Ik koop Marie Méro vooral omwille van de goede kwaliteit en pasvorm. Het merk is vrouwelijk en de laatste jaren enorm geëvolueerd en dus duidelijk mee met de tijd. Er zijn heel veel combinatiemogelijkheden. Je kan verschillende stoffen en kleuren mixen en zo je favoriete silhouet samenstellen. Ik vind het leuk om de verschillende stijlen die in de collectie verweven zitten, met elkaar te combineren.

Je bent oorspronkelijk niet van Oostende afkomstig?

Klopt. Ik ben van Oostnieuwkerke maar woon ondertussen al 11 jaar in Oostende. Ik ben van het platteland, heb altijd op een boerderij gewoond en dan plots de oversteek gemaakt naar ’t stad. Mijn vrienden zeiden in het begin: Nadine,de zee en de stad, dat gaat niets voor jou zijn. Ik voel mij heel goed in Oostende . Oostende is een open stad. Je zit tussen de mensen, wat ik leuk vind, en toch heb je nog die ruimte.


We wonen wel op een appartement maar toch ervaren we niet het echte stadsgevoel van op elkaar geplakt te zitten, zoals bijvoorbeeld in Brussel stad. Als we buiten willen, zitten we direct aan de zee en veel tijd hebben we momenteel niet om te besteden aan een tuin.

Wat zijn jouw favoriete plekken in Oostende? Waar kom jij het liefst?

Oostende kent heel wat leuke adresjes. Enkele voorbeelden zijn Brasserie David tegenover de Marie Méro concept store. Aan de Oosteroever, het nieuwe gedeelte van Oostende, hebben we dan De Marina en Storm. Ook de Mathilde is heel goed. Bij Toope en De Smoefeloare kan je terecht voor heerlijk ontbijt. Villa Ostinato is een een nieuw culinair verwenadres in een gezellig kader.En voor lekkere ijs moet je bij Gelato Maxzim zijn.

Waar kunnen we je terug vinden in je vrije tijd?

Op donderdag is de winkel gesloten. Omdat we een familiebedrijf zijn, zijn we dan met ons 4 allemaal vrij. Ik ben een familiemens en vind het wel belangrijk tijd met elkaar door te brengen. Het gebeurt wel dat we op donderdag eens samen gaan eten.

Bij mooi weer ga ik vaak naar het strand of gaan fietsen. Op vrijdagavond gebeurt het wel dat ik ga zwemmen. Ik ben recent gestart met yin yoga. Dit is een heel rustige vorm van yoga waar ik mij goed kan bij ontspannen. Gewoon eens een dagje niksen in pyjama is ook iets waar ik kan van genieten.

Hoe maak jij als lokale handelaar toch het verschil naast de ketens?

Door de mensen persoonlijk te benaderen en ze bij hun voornaam aan te spreken. Laatst had ik iemand in de winkel die er versteld van stond hoe ik iedereen bij voornaam kon noemen. Dit is niet altijd een evidentie en soms moet ik inderdaad eens goed nadenken. (lacht).Ik vind het belangrijk mensen een warm welkom te geven en hen te laten voelen dat je apprecieert dat ze naar je winkel komen.

Neem je vaak deel aan lokale initiatieven van de Stad Oostende?

Als er ons iets gevraagd wordt, proberen we wel waar het kan deel te nemen. Stad Oostende leeft en organiseert veel activiteiten voor groot en klein. Daar komt er wel publiek op af.

Wat vind je van het ‘ik koop lokaal’ verhaal? Is dit belangrijk voor je?

Het is fijn om als handelaars elkaar te steunen. Daarom ga ik zelf ook zo veel mogelijk naar de fruit-en groentenwinkel of naar de bakker. Die mensen komen dan op hun beurt ook bij ons in de winkel.Het ene plezier is het andere waard.

Krijgen jullie vaak B.V.’s over de vloer?

Dat gebeurt. Marcel van Tilt, Koen Van Impe, Jacky Lafon, Kamagurka, Herr Seele, Joke Emmers, … zijn al in de winkel geweest. Allemaal heel gewone en vriendelijke mensen. Meestal is dit in de vakantieperiode. Bijvoorbeeld tijdens Theather aan Zee. Als er een B.V. in de winkel komt mag mijn personeel wel geen selfies of handtekeningen vragen. Ze moeten zich professioneel opstellen en die mensen gerust laten. Ten slotte komen zij ook maar gewoon hun inkopen doen.

Ik herinner mij verleden jaar dat Bazart ineens in de winkel stond. De jonge meisjes die op dat moment aan het helpen waren in de winkel konden hun enthousiasme maar moeilijk verbergen maar ik ben er toch in geslaagd ze rustig te houden. (lacht)

De outfits van Nadine zijn te koop online, in de Marie Méro concept stores en bij de betere multimerkenwinkels in jouw buurt.


Wens je op de hoogte te blijven van onze laatste nieuwtjes?

Geef hieronder je e-mailadres in